Korunk egyik nagy hibája – de inkább bűne – a múlt eltörlésének
szándéka.
Erről
a kérdésről tisztességes ember nem gondolkodhat másként, csak úgy, hogy
a múltból a jót meg kell tartani, a rosszat pedig jóvá alakítani. Az
uralkodó szellemi áramlat azonban az eltörlésé, a rombolásé. A múlt
eltörlésének legfontosabb eszköze az emlékezet megmásítása. Az
emlékezet csak részben írott, mert – bár a szerepe gyengül –
de
van szóbeli emlékezet is. Ezt pedig az idősek hordozzák. Egyáltalán nem
mindegy, hogy valaki a II. világháború történetét vagy a
„kollektivizálás” időszakát könyvekből, filmekből vagy a saját
felmenőitől ismeri meg. Ez még akkor is így van, ha teljesen más a
nézőpontja egy ÁVH-s nagyapának és egy paraszt nagyapának. A személyes
emlékezés erejét semmi nem pótolhatja, még akkor sem, ha tudjuk, hogy a
múlt a szülői, nagyszülői mesékben mindig kissé kiszíneződik. Van,
amikor színesebb lesz, van amikor fakóbb.
Akik tehát a múltat el akarják törölni, azoknak el kell törölni a
családot, el kell törölni az öregek tiszteletét, sőt, ha lehet teljesen
ki kell szorítani őket az életből. Ez a folyamat a szemünk előtt
valósul meg. Egyre ritkábbak az együtt élő nagycsaládok, ha mégis van
ilyen, az többnyire csak anyagi kényszer miatt van együtt. Jellemzően a
fiatal házasok önálló lakásban kezdik az életüket, a szülők távol,
ráadásul leggyakrabban legalább az egyik szülő csonka családból jött.
(Tudom, ennek ma „mozaikcsalád” a trendi megnevezése, én azonban nem
szeretnék mindenben trendi lenni.) Csodálkoznak az anyuka
depresszióján. -A mi időnkben ilyen nem volt! – mondta az
édesanyám. Igen, de egyedül sem maradt soha a síró csecsemőjével úgy,
hogy nem tudta mit tegyen vele, ráadásul maga is rosszul volt, erőtlen
és gondolkodásképtelen. Valaki mindig tudott segíteni a családból,
olyan, akinek már volt élettapasztalata.
A
közelmúltban állapotbeli kötelességem révén gyakran megfordultam egy
öregek otthonában. Nívós magánintézet, néhány emberi mulasztástól
eltekintve jól végzik a munkájukat. Mégis, amit ott láttam, az szívbe
markoló. Az idősek és a betegek lelki magánya megdöbbentő, és ez nem az
intézmény hibája. Van, amit nem lehet megadni máshol, csak a családban.
A fiataloknak igen nagy szükségük van illetve lenne az öregek
segítségére és tapasztalatára, bár ezt gyakran nem is sejtik. Döbbenten
látom, hogy a középiskolás korosztály milyen unott közönnyel viszonyul
az idősebb tanáraihoz. Nem is érdekli semmi őket abból, amit mondanak -
ugyan, mit tudhat ez az öreg az életről? Emiatt aztán a szakmai
tananyagra se figyelnek, nem hogy a nevelési célzatú tanításra. Néhány
kivétel akad. Ők jellemzően falusi, és/vagy vallásos gyerekek.
A nagypolitika szintjén is hecckampányt folytatnak az öregek ellen. Már
a föld tönkretételéért is ők a felelősek – véletlenül sem a mindenkori
uralkodó „elit”.
Mi, keresztények, mire
tekintünk, ha valami bajunk van? A keresztre, pontosabban
Jézusra, a megváltónkra, szabadítónkra.
A szülők tiszteletére vonatkozó parancs már Mózesnél szerepel.
(Kiv 20,12; 21,17)
Jézus külön is felhívja a figyelmet ennek a parancsnak a szigorú
betartására. (Mk 7,9-13)
Nekünk az a feladatunk, hogy az élet
sója legyünk.
(Mt 5,13)
Gyógyír a szívünknek
Valtorta Mária
evangéliumának egy részlete. Olvassuk örömmel, és éljük át
Jézus mindenen keresztül győzedelmeskedő szeretetét!
Maria Valtorta
szamaritánus nővér 21 éves korában
Fotó: https://commons.wikimedia.org/wiki/
Forrás: Mária Valtorta:
Az evangélium, ahogyan nekem
kinyilatkoztatott (A könyv kiadása pápai engedéllyel
történt.)
Vissza
A
kereszt, mint a hitünk szimbóluma
A kereszt nagyon erős szimbólum. A kereszténységben Jézus
szenvedésére, kereszthalálára és feltámadására emlékeztet. Mindezek a
történések a keresztények számára az Isten és az ember
kiengesztelődésének történeti útját jelentik. Olyan kiáradását az
isteni szeretetnek, aminek a jelentősége alig fogható fel. Megkaptuk
bűneink bocsánatát, Jézus ”gonoszságaikat magára vállalta” (
Iz 53,11), és azzal
együtt „a mi betegségeinket viselte”, „sebei szereztek nekünk
gyógyulást”. (
Iz 53,4-5)
A kereszt a teológiai gondolkodásnak is
az egyik sarokpontja.
Ebben a cikkben egy nagyon szerény célt tűzünk ki. A keresztről, mint a
hívők által használt szakrális jelről írunk. Ennek formái a különböző
fali és asztali feszületek, keresztek, valamint a nyak- és
mellkeresztek. Helyenként az érthetőség kedvéért érintjük a klérus
hagyományait is. Írásunkat az inspirálta, hogy a tapasztalatunk szerint
a szimbólumok jelentését egyre kevesebben ismerik.
Betekintést adunk
a nem katolikus, de keresztény alkalmazásokra és értelmezésekre is.
Mindenekelőtt a köztünk és körülöttünk élő ortodox testvéreink,
valamint a két nagyobb protestáns egyház, az evangélikus és a
református szokásairól írunk.
A közösségek
által használt jeleknek mindig van valamilyen szándékolt mondanivalója,
valami, amit azzal ki akarnak fejezni. Néha ez lehet titkos, csak egy
szűk beavatott réteg által ismert tartalom, amit nyilvánosan soha nem
hirdetnek meg, helyette megtévesztő tanításokat terjesztenek a
köznépnek. A keresztények által használt kereszt nem titkos tartalmú.
A
mai világban igyekeznek elhitetni, hogy a szimbólumok jelentéktelenek,
mindenki olyat hord, amilyet akar. Gondoljunk az egyre jobban terjedő
tetoválásokra, vagy arra a néhány évre, amikor a hitetlenek divatból
hatalmas keresztet hordtak a nyakukban. A német állami TV-ben pár évvel
ezelőtt a műsorvezető hölgyek egynémelyike arasznyi kereszttel a
nyakában pompázott. Az nem volt baj, de a közelmúltban hazánkban egy
közszereplő nyakában lévő kisméretű kereszt politikai felháborodást
váltott ki. Úgy tűnik tehát, hogy divatból lehet keresztet hordani, de
hitből már nem annyira.
Nem kívánunk
foglalkozni a kereszt bármilyen, politika által kisajátított
változatával és azoknak értelmezésével. Ezek egy részének a használata
történelmi, politikai okból tiltott, mint pl. a nyilaskereszt, a
horogkereszt).
I. A korpusz ábrázolása
Mindenekelőtt, a kereszt lehet korpuszos (Jézus testét valamilyen módon
ábrázolja), vagy korpusz nélküli.
A
korpuszos keresztnek is két fajtája van. Az egyiken térbeli az
ábrázolás, a másikon kevéssé kiemelkedő: vésett, vagy csak nagyon
enyhén, a felismerhetőség kedvéért domborított.
Megjegyezzük azt,
hogy a kereszten a megfeszített Megváltó mellett Szűz Mária arca,
valamint a Mindenható Krisztus képe (ortodox változat) is ábrázolható.
Különféle díszek is használhatók. A katolikus álló (asztali) keresztek
hátoldalán gyakran láthatók a keresztre feszítés kellékei.
II. A kereszt anyaga
A
kereszt készülhet fémből, fából vagy kombinálva. Utóbbi fali és álló
kereszteknél gyakori. Ma terjednek az üveg és a zománcozott fém
keresztek is. Megjelent a műanyag is, amit kompozitnak neveznek. Ennek
a neve arra utal, hogy kétkomponensű műgyantából készült.
Nyakkereszteknél
a fa és a fém a legyakoribb. A fémek között előfordul
nemesfém
(ezüst, arany), akár drágaköves berakással is.
III. A kereszt alakja és ennek
értelmezése
III/1. Négyágú kereszt
Ez
a szokásos katolikus (latin) kereszt. A Jézus feje fölé szegezett
felirat esetenként megtalálható rajta, de azt nem jeleníti meg egy
külön
keresztág, mint az ortodox keresztnél.
III/2. Hatágú kereszt
Két fajtája van.
Az egyik a
katolikus
kettős kereszt.
Ez a katolikus egyházhoz kötődik. Nevezik érseki keresztnek is.
Amennyiben mellkeresztről van szó, ez így helyes is, az érseki
mellkereszt hosszú időn át kettős kereszt volt.
Előfordul az, hogy régi
egyházi épületeken kettős keresztet látunk. Általában az
érsekségek területén használták. Megjegyezzük azonban, hogy az
őrprépostok székhelyét is kettős kereszt jelölte, ami a régi „gyula”,
azaz (had)vezér jelölésére szolgált. Ez a kereszt előfordul
egyenlő hosszúságú vízszintes szárakkal is, ezért feltételezhető, hogy
annak az egyik olvasata a gyula. Ez ugyanis a hun-magyar rovásírás „gy”
írásjele, ami jelként fönnmaradt a rovásírás betiltása után is.
A másik hatágú kereszt az
ortodox hatágú kereszt.
Ma már inkább történelmi emlék, az orosz ortodox egyház területén
használták a régi időkben, de akkor sem volt egyeduralkodó.
A
kereszt ferde szárát kétféleképpen magyarázták. Egyfelől jelenti a
kereszt lábtartóját. Ferdesége azonban szimbolikus. A lefelé mutató
vége a minket lehúzó bűnöket, a felemelkedő vége a megváltás révén az
új emberré válás lehetőségét szimbolizálja.
III/3.
Nyolcágú kereszt
A nyolcágú
kereszt szimbolikája
Két változatban létezik. Eltérés az alsó (ferde) ág irányában
van.
Ez merőben külsődleges különbség, jelentésük azonos.
A felirat (felső
vízszintes ág)
A
felső vízszintes ág a keresztre szegezett feliratot jelzi. A feliratot
többféleképpen rövidítik, de a tartalma a Biblia szerinti a
katolikusoknál és az ortodoxoknál egyaránt.
A latin változatban a „Názáreti Jézus, a zsidók királya” szavak
rövidítése a következő:
„INRI”.
A keleti keresztény kereszten ugyanez két formában szerepelhet:
IHHI vagy
IHЦI.
Ezen a rövidített feliraton kívül az ortodox kereszten a következő
feliratok lehetnek:
IC XC - Jézus Krisztus (a Ιησούς Χριστός görög név rövidítése)
NK - NIKA, ami azt jelenti, hogy győztes.
A keresztek hátoldalán gyakran olvasható a „Mentsd meg és őrizz meg”
felirat, persze a nemzeti nyelvükön.
Az alsó
vízszintes ág
Ez a kéz rögzítésére szolgáló ág, ugyanaz, mint a katolikus keresztnél.
A kereszt ferde
szára
Ez
a kereszt lábtartóját jelzi. Egyes kereszteken ténylegesen volt ilyen.
Az ábrázolás egyébként nem azt akarja kifejezni, hogy Jézus
keresztjén volt lábtartó, hanem a ferde elhelyezését használják
szimbólumnak: a lefelé mutató
vége a minket lehúzó bűnöket, a felemelkedő vége a megváltás révén az
új emberré válás lehetőségét szimbolizálja.
IV. Eltérések a korpusz
ábrázolásának módjában a
katolikus és az ortodox feszületeken
IV/1. A test helyzete
A katolikus feszületen a halott Jézus teste realisztikus formában
jelenik meg. Ennek ismérvei:
a) A karjait a test súlya lehúzza.
b) A szeme csukva van.
c) Az ujjai befelé görbülnek.
d) A sebeket és a sérüléseket is ábrázolják.
Ezzel
szemben az ortodox feszületen az élő Jézust ábrázolják. A karjai
vízszintesek, a szeme nyitva van, a tenyerei ölelésre nyitottak. A
sebeket általában nem ábrázolják. A fej körül glória van.
I
V/2. A domborodás mértéke
A
katolikus feszületek általában szoborszerű Krisztus alakkal készülnek.
Anyagi okból ismertek síkbeli ábrázolások is. Ez nyakkereszteken
gyakori, de út menti feszületeknél is ismert pl. a „bádog feszület”,
ahol Jézus testét festett lemezen ábrázolják.
Az ortodox
feszületeken csak domború vagy vésett ábrázolással találkozhatunk.
Ennek oka ugyanaz, amiért nincsenek szobrok az ortodox templomokban:
"Ne
csinálj magadnak faragott képet vagy hasonmást arról, ami fent van az
égben, vagy lent a földön, vagy a vizekben a föld alatt."
(Kiv 20,4)
IV/3. A szögek száma
Az
ortodox feszületeken négy szög rögzíti a korpuszt a kereszthez, a
katolikuson három. A négy szög mellett azzal érvelnek, hogy az ortodox
Bizáncban őrizték azokat a szögeket, amelyekkel az Urat a keresztre
szegezték. És ortodox források szerint pontosan lehetett tudni, hogy
négy van, nem három.
A Jézus korabeli takarékosságot ismerve, nem valószínű a négy szög.
IV/4. A szemek ábrázolása
Már említettük, hogy az ortodox kereszten Jézus szeme nyitva látható.
A fentiek illusztrálására bemutatunk egymás mellett két feszületet. A
baloldali katolikus, a jobb oldali ortodox ábrázolás.
V. Különleges keresztek
Alak szerint:
Szt. Domján, latin, tau, Szent Péter, Szent András kereszt,
mankós kereszt – hogy csak néhányat említsünk a rendkívül gazdag
történelmi termésből.
Akiket érdekel ez a kérdés, a Jelképtárban*, vagy az
interneten bőséges listát talál.
Rendeltetés szerint:
Vallási szempontból érdekes a különböző kivitelű keresztek szándékolt
rendeltetése. Egy katolikus és egy ortodox példát hozunk.
Hazai katolikus híveink között is ismert a
jó halál keresztje,
amihez még a sátán távoltartásának tulajdonságát is hozzákapcsolják.
Ez nem más, mint a Szt. Benedek kereszt. Egy szép kivitelű mellkereszt
képét itt láthatjuk.
A keleti egyházakban használják az ún.
áldó keresztet.
Nevében a funkciója, de áldáson kívül is alkalmazzák. Prédikálás közben
a pap rendszerint a kezében tartja a sátán távoltartására. Bonyolult
szimbolikájú, feliratokkal és esetenként a kívülállót meglepő
díszítésekkel látják el. Formájáról általában könnyen felismerhető,
mert markolata van.
VI. A kereszt viselésének módja.
Szokások és szabályok
Katolikus előírások
A
katolikus egyház nem korlátozza a hívők kereszt viselési szokásait.
Mindenki viselhet bármilyen neki tetsző keresztet, ha az nem fejez ki
elutasítandó politikai, vallási vagy erkölcsi tartalmat. Kicsit vagy
nagyot, egyszerűt vagy drágát. A viselésnek azonban van néhány szabálya.
Egyházi
személyek esetén nagy fém mellkeresztet csak a püspökök, apátok és
apátnők viselhetnek. A diakónusok, akolitusok és ministránsok
szertartás alatt láthatóan csak fakeresztet viselhetnek. Nem tiltott
viszont - szertartás alatt sem - nem látható helyen (ing alatt) akár
nagy
fém kereszt viselése sem.
Az ortodox egyház
szabályai
Hasonlóak a fentiekhez, azzal az eltéréssel, hogy ott minden pap
megkapja a nagy fém mellkereszt nyilvános viselési jogát.
Az
ortodoxok a keresztség után általában hordanak mellkeresztet. Ezzel a
kereszténységhez tartozásukat fejezik ki. Ezért elvárják, hogy nem
Krisztus-hívő ne hordjon keresztet.
A kereszt tisztelete miatt
tiltják az egyéb helyen történő kereszt viselést. Ezért az ortodox
hívők nem viselhetnek keresztet a fülükben, a karkötőn, a zsebben vagy
a táskán.
A kereszt alakja azonban bármilyen lehet. Lehet korpuszos vagy
anélküli, lehet 4, 6 vagy 8 ágú.
Tilos
viszont katolikus karakterű feszületet viselniük. Különösképpen tilos a
keresztre feszítést nagyon szélsőséges realizmussal ábrázoló feszület
viselése. Nem lehetnek láthatóak szenvedések következményei, pl.
Krisztus megereszkedett teste, és nem lehet csukott a szeme.
Alább láthatjuk egy ortodox hívő mellkeresztjét.
A protestáns lelkészek
(és a híveik általában) nem hordanak keresztet.
Megjegyezzük azonban azt, hogy az evangélikus egyház templomainak
tornyán
is kereszt áll, és a templomaikban is van kereszt.
A magyarországi református egyházban új jelenség az, hogy már
engedélyezik
a templomaikban kereszt kifüggesztését.
VII. A kereszt viseléséhez
kapcsolódó hit és remények
Hívő ember a keresztet nem amulettként viseli. Több indíttatása is van.
-Hitvallás.
A kereszt a nyakban mások számára jelzi azt, hogy mi keresztények
vagyunk.
Ez pedig hitünk egyfajta megvallása, amit feltétlen pozitívnak kell
tekinteni.
-Jelzi egy közösséghez, Isten Egyházához tartozásunkat. Ilyen módon
erősíti az egybetartozás érzését.
-Emlékezteti a viselőjét a hovatartozására, arra, hogy ő hívő, és így
Isten gyermeke.
-Pozitívan
visszahat a hívő magatartására, Isten jele alatt ahhoz méltó
magatartást kell tanúsítani, ezzel a kereszt viselője és a környezete
is jól jár.
-Sokan gondolják, hogy a kereszt ad egyfajta
védelmet. A keleti egyház hívei ezt magának a keresztnek, mint
szimbolikus tárgynak is tulajdonítják.
A nyolcágú keresztet
keleten régóta a legerősebb védőeszköznek tartják a különféle gonosz
szellemek, valamint a látható és láthatatlan gonosz erők ellen.
A katolikus egyház álláspontja szerint azonban
a hit védelmét élvezzük, a
kereszt csak egyfajta jelzés.
A
kereszt ereje nem az alakjában vagy a végek számában rejlik.
A
kereszt kizárólag a rajta megfeszített Jézusról híres, és amennyiben
ahhoz védelem vagy csoda társul, az is kizárólag a rajta meghalt, majd
föltámadott Krisztustól származik.
A kereszt formáinak
sokféleségét a szimbólumot használó egyházak mindig is természetesnek
tartották. Ugyanakkor az ikonoklasztázia (képrombolás) egyes
korszakaiban a kereszteket, feszületeket is elutasították. Felmerült ez
a 8-9. századi bizánci nagy képrombolás idején is. Studitei Szent
Teodor apát, a képrombolás ellen fellépve, e szavakkal védte a
keresztet: "
mindenféle kereszt igazi kereszt, és földöntúli szépsége és éltető
ereje van.”
Irinej szerb pátriárka is hasonló véleményen volt:
«
Nincs jelentős különbség a latin, a katolikus, a bizánci és az ortodox
keresztek, valamint a keresztények szolgálatában használt egyéb
keresztek között. Lényegében minden kereszt egyforma, a különbségek
csak formaiak.” – mondta Irinej, aki 90 éves korában a
covid járványban (2020-ban) hunyt el.
Nézzük most meg Ferenc pápa őszentsége véleményét a keresztről, mint
magunkon hordott jelről.
Ferenc pápa egyik reggeli miséjének** homíliájában felteszi a
kérdést: „De mit jelent számunkra a kereszt?”
Válaszol is a feltett kérdésre.
„Igen,
persze, a kereszt a keresztények jele, a keresztények szimbóluma. Mi
pedig keresztet vetünk, de nem mindig jól, olykor csak úgy hevenyészve…
Mert nem hiszünk úgy ebben a keresztben. Máskor meg egyeseknek a
kereszt egy hovatartozási jelvény: ’Igen, én azért hordom a keresztet,
hogy lássák, keresztény vagyok.’ Ez rendben van, de ne úgy hordjuk,
mintha csak egy csapatjelvényről lenne szó, hanem annak emlékére, aki
bűnné lett – figyelmeztetett Ferenc pápa. – Megint mások díszként
viselik, drágakövekkel kirakott kereszteket hordanak, hogy mutogassák
magukat. … Jézus azt mondja ellenségeinek: ’Ha majd felemelitek [a
kereszten] az Emberfiát, akkor megtudjátok, hogy én vagyok.’ Aki nem
így tekint a keresztre, hittel, az meghal saját bűneiben, és nem
részesül az üdvösségben.”
A pápa tehát arra hívja föl a figyelmet, hogy
nem a külsőségek, hanem a hozzá
kapcsolt tartalom a lényeg.
Jézus
keresztjének jelét tehát az iránta érzett szeretetből, istensége
elismeréseként és belé vetett hitünk kifejezéseként viseljük. Másképpen
csak megtévesztés, önmagunk és mások becsapása, üres, tartalom nélküli
forma.
Jegyzetek
*
JELKÉPTÁR Szerk: Hoppál, Jankovics, Nagy, Szamadám Több
kiadás,
"Kereszt" címszó.
**
2017.
április 4.
Forrás: https://www.magyarkurir.hu/hirek/ferenc-papa-kereszt-nem-egy-csapatjelveny-hanem-isten-aki-szeretetbol-bunne-lett
Képek
forrása: Internet, saját rajzok és képek.
Vissza
Készüljünk pünkösdre!
Ahhoz, hogy egy
ünnepet megfelelő átéléssel
ülhessünk meg, fel kell készülni. Ehhez az elsődleges segítséget az
egyház liturgiája mindig megadja. Jól tesszük azonban, ha mi magunk is
készülünk.
Bibliai eredetű ünnepek esetén ennek egy lehetséges formája az ünnepre
vonatkozó szentírási részletek ismételt elolvasása.
Ezt elősegítendő, megadunk néhány, a Szentlélekkel kapcsolatos
részletet. Célszerű a Bibliában is megnézni, hogy a
szövegösszefüggéseket is megérthessük.
Az Ószövetség és az Újszövetség
emberének élethelyzete közötti alapvető
különbség a megváltás tényében van. Van azonban egy másik nagy
különbség is, ez pedig a Szentlélekhez fűződő viszonyban található.
Jézus elküldette atyjával a Szentlelket, és ő köztünk van.
Meg kell azonban jegyeznünk, hogy a Szentlélek működése az
Ószövetségben is ismert volt. A Szentlélek ugyanazokat a funkciókat
töltötte be az Ószövetségben is, mint a jelenben. A legnagyobb
különbség abban van, hogy ma a Szentlélek folyamatosan a hívőkben
lakozik.
A Szentlélek munkálkodása az
Ószövetségben azonban elég bonyolultan
jelenik meg, igazából csak az újszövetségi tanítás alapján érthető,
ezért az ószövetségi hivatkozásokat elhagyjuk.
A Szentlélek
eljövetelének ígérete:
Amikor együtt volt velük, megparancsolta nekik: Ne távozzatok el
Jeruzsálemből, hanem várjátok meg az Atya ígéretét, amelyről
hallottátok tőlem, hogy János vízzel keresztelt, ti pedig nemsokára
Szentlélekkel kereszteltettek meg.
(ApCsel
1,4-5)
Ha szerettek, tartsátok meg parancsaimat, én meg majd kérem az Atyát,
és más vigasztalót ad nektek: az Igazság Lelkét, aki örökké veletek
marad. A világ nem kaphatja meg, mert nem látja és nem ismeri. De ti
ismeritek, mert bennetek van és bennetek marad.
(Jn 14,15-17).
A Szentlélek működéséről:
Jézus Nikodémusnak: „Bizony, bizony, mondom neked: aki nem születik
újjá, az nem láthatja meg az Isten országát.” Nikodémus megkérdezte:
„Hogy születhet valaki, amikor már öreg? Csak nem térhet vissza anyja
méhébe azért, hogy újraszülessék?” Erre Jézus azt mondta: „Bizony,
bizony, mondom neked: Aki nem vízből és (Szent)lélekből születik, az
nem megy be az Isten országába.
(Jn 3,3-5)
De ha én Isten Lelkével űzöm ki az ördögöket, akkor már elérkezett
hozzátok az Isten országa.
(Mt
12,28)
Ezért mondom nektek: minden bűnre és káromlásra elnyerik az emberek a
bocsánatot, de a Lélek káromlása nem nyer bocsánatot. Ha valaki az
Emberfia ellen beszél, bocsánatot nyer, de ha a Szentlélek ellen
beszél, nem nyer bocsánatot sem ezen, sem a másvilágon.
(Mt 12,31-32)
S a Vigasztaló, a Szentlélek, akit majd a nevemben küld az Atya,
megtanít benneteket mindenre és eszetekbe juttat mindent, amit mondtam
nektek.
(Jn 14,26)
De az igazságot mondtam: Jobb nektek, ha elmegyek, mert ha nem megyek
el, akkor nem jön el hozzátok a Vigasztaló. Ha azonban elmegyek, akkor
elküldöm. Amikor eljön, meggyőzi a világot a bűnről, az igazságról és
az ítéletről. A bűnről, amiért nem hittek bennem. Az igazságról, hogy
az Atyához megyek, s többé nem láttok. Az ítéletről, mivel a világ
fejedelme ítélet alá esett. Még sok mondanivalóm volna, de nem vagytok
hozzá elég erősek. Hanem amikor eljön az Igazság Lelke, ő majd elvezet
benneteket a teljes igazságra. Nem magától fog beszélni, hanem azt
mondja el, amit hall, és a jövendőt fogja hirdetni nektek.
(Jn 16,7-13)
Ha eljön a Vigasztaló, akit az Atyától küldök, az Igazság Lelke, aki az
Atyától származik, ő majd tanúságot tesz rólam.
(Jn 15, 26)
Ha pedig bennetek lakik annak Lelke, aki feltámasztotta Jézust a
halálból, ő, aki Krisztus (Jézust) feltámasztotta a halottak közül,
halandó testeteket is életre kelti bennetek lakó Lelke által.
(Róm 8,11)
Akiket Isten Lelke vezérel, azok Isten fiai. Nem a szolgaság lelkét
kaptátok ugyanis, hogy ismét félelemben éljetek, hanem a fogadott
fiúság Lelkét nyertétek el, általa kiáltjuk: Abba, Atya! A Lélek maga
tesz tanúságot lelkünkben, hogy Isten gyermekei vagyunk. Ha pedig
gyermekei, akkor örökösei is: Istennek örökösei, Krisztusnak
társörökösei. Előbb azonban szenvednünk kell vele együtt, hogy vele
együtt meg is dicsőüljünk.
(Róm
8,11-17)
Így érvényes az Írás szava: Szem nem látta, fül nem hallotta, emberi
szív föl nem fogta, amit Isten azoknak készített, akik őt szeretik.
Nekünk azonban feltárta Isten a Lélek által. A Lélek ugyanis mindent
átlát, még Isten mélységeit is. Ki ismeri az ember benső dolgait, ha
nem a benne lakó emberi lélek? Hasonlóképpen Isten titkait sem ismeri
senki, csak Isten Lelke. Mi nem a világ lelkét kaptuk, hanem az
Istentől eredő Lelket, hogy megismerjük, amit az Isten a kegyelemben
ajándékozott nekünk. Erről beszélünk is, de nem az emberi bölcsesség
tanította szavakkal, hanem ahogy a Lélek tanít, lelki embereknek
lelkieket nyújtva. A testi ember nem fogja fel, ami az Isten Lelkéből
ered. Balgaságnak tartja, s nem képes megérteni, mert lelkileg kellene
megítélnie. Noha a lelki ember mindent megítél, őt nem ítéli meg senki.
„Hiszen ki látta át Isten gondolatait, hogy oktatná őt?” Mi azonban
birtokában vagyunk Krisztus gondolatainak.
(1Kor 2,9-16)
Ezért meghajtom térdemet az Atya előtt; tőle származik minden közösség
az égben és a földön. Adja meg nektek dicsőségének gazdagsága szerint,
hogy Lelke által megerősödjetek benső emberré, hogy a hittel Krisztus
lakjék szívetekben, s gyökeret verjetek és alapot vessetek a
szeretetben.
(Ef 3,
14-17)
Akinek van füle, hallja meg, mit mond a Lélek az egyházaknak: A
győztesnek az élet fájáról adok enni, amely az Isten paradicsomában
van.
(Jel 2,7)
Akinek van füle, hallja meg, mit mond a Lélek az egyházaknak: A
győztesen nem vesz erőt a második halál.
(Jel 2,11)
Mi pedig mindnyájan, akik födetlen arccal tükrözzük vissza az Úr
dicsőségét, a dicsőségben fokról fokra hozzá hasonlóvá változunk át, az
Úr Lelke által.
(2 Kor
3,18)
A Szentlélek kegyelmi
adományai:
Nem akarom, testvérek, hogy a lelki adományokat illetően tudatlanok
maradjatok. Emlékeztek, hogy amikor még pogányok voltatok, hogyan
hajszoltak benneteket ellenkezést nem tűrve a néma bálványok elé. Ezért
értésetekre adom, hogy aki Isten Lelke által szól, az egy sem mondja:
„Átkozott legyen Jézus.” De azt sem mondhatja senki: „Jézus az Úr”,
csak a Szentlélek által. A lelki adományok ugyan különfélék, a Lélek
azonban ugyanaz. A szolgálatok is különfélék, de az Úr ugyanaz.
Sokfélék a jelek is, de Isten, aki mindenben mindent véghezvisz,
ugyanaz. A Lélek megnyilvánulásait mindenki azért kapja, hogy
használjon vele. Az egyik ugyanis a bölcsesség ajándékát kapja a
Lélektől, a másik a tudás adományát ugyanattól a Lélektől, a harmadik a
hitet kapja ugyanabban a Lélekben vagy pedig a gyógyítás adományát
szintén ugyanabban a Lélekben. Van, aki csodatevő hatalmat kap, van,
akinek a prófétálásnak vagy a szellemek elbírálásának képessége jut
osztályrészül. Más különféle nyelveket vagy pedig a nyelvek
értelmezését nyeri el ajándékul. Mindezt azonban egy és ugyanaz a Lélek
műveli, tetszése szerint osztva kinek-kinek.
(1Kor 12,1-11)
A Szentlélek gyümölcsei:
A Lélek gyümölcse viszont: szeretet, öröm, békesség, türelem,
kedvesség, jóság, hűség, szelídség, önmegtartóztatás. Ezek ellen nincs
törvény.
(Gal 5, 22-23)
Vissza
Áldozócsütörtök - Urunk
mennybemenetele
(Ascensio
Domini)
Az ünnep története
Áldozócsütörtök
Krisztus mennybemenetelének az ünnepe. Ez az egyik legrégebbi
keresztény ünnep. Már az őskeresztények is megülték, de ők még
pünkösdkor, a Szentlélek eljövetelével együtt ünnepelték. A IV.
században került át a Bibliából ismert húsvét utáni 40. napra, ami
csütörtök. Az
ApCsel 1,3
-ban
olvashatjuk: „Szenvedése után sokféleképpen bebizonyította, hogy él:
negyven napon át ismételten megjelent nekik, és beszélt az Isten
országáról.”
Ma Krisztus mennybemenetelét a katolikusság általában a
rákövetkező vasárnap ünnepli, de vannak olyan egyházmegyék, ahol
csütörtökön tartják meg.
Elnevezései között szerepel még az
áldozónap is. Az áldozónap, áldozócsütörtök elnevezés csak a magyar
nyelvben érthető. A magyar katolikus tradícióban 1918-ig ez volt a
határnapja a húsvéti szentáldozásnak, és innen kapta a magyar nevét.
Az
ünnep jelentőségét jelzi, hogy sokáig körmenettel ünnepelték. A
középkori és kora újkori Magyarországon az áldozócsütörtöki misén
Krisztus szobrát kötelekkel felhúzták a templom mennyezetéig, bemutatva
ezzel az ünnep jelentését.
A sárospataki templomban a XVIII.
században a kötéllel magasba emelt Krisztus-szobrot a mennyezetnél
gyertyás angyal szobrok várták, majd ajándékokat szórtak szét a
magasból a híveknek.
Sok helyen kenyérszentelést tartottak ezen a napon, és gyakoriak voltak
az áldozócsütörtöki búcsúk is.
Érdekes
tény, hogy az erdélyi unitáriusok a XIX. században megünnepelték Jézus
mennybemenetelét, bár az unitáriusok Jézust nem tartják isteni
személynek.
Bibliai források
A Bibliában a fentebb már említett
ApCsel
1,3 hivatkozáson kívül a következő helyeken szerepel Jézus
mennybemenetele:
1.
„Az Úr Jézus, miután szólt hozzájuk, fölment a mennybe, elfoglalta
helyét az Isten jobbján, ők meg elmentek, s mindenütt hirdették az
evangéliumot. Az Úr velük volt munkájukban, és tanításukat csodákkal
kísérte és igazolta.”
(Mk
16,19-20)
2.
„Ezután kivezette őket Betánia közelébe, és kezét kitárva megáldotta
őket. Áldás közben megvált tőlük, és fölemelkedett az égbe.”
(Lk 24,50-51)
3.
„Azután, hogy ezeket mondta, a szemük láttára fölemelkedett, és felhő
takarta el szemük elől. Amint merőn nézték, hogyan emelkedik az égbe,
egyszerre két férfi termett mellettük fehér ruhába öltözve. Ezt mondták
nekik: „Galileai férfiak! Mit álltok itt égre emelt tekintettel? Ez a
Jézus, aki tőletek az égbe vétetett, úgy jön el ismét, amint szemetek
láttára a mennybe ment.”
(ApCsel
1,9-11)
A zsidó-keresztény tanítás szerint Krisztus mennybemenetelével
ószövetségi próféciák teljesültek.
1.
„Felszálltál a magasba, foglyaidat magaddal vitted, embereket tettél
magadévá, ó Isten, olyanokat is, akik konokul ellenálltak házadnak,
Uram.”
(Zsolt 68,19)
2.
„Azt mondta az Úr az én Uramnak: „Ülj jobbomra, és minden ellenségedet
lábad elé teszem zsámolyul! Az Úr kinyújtja hatalmas jogarod Sionból:
uralkodj ellenségeid közepette!”
(Zsolt
110,1-2)
Áldozócsütörtök a
művészetben
Az
Úr mennybemenetele megihlette a művészeket. Szép költemények,
festmények és zenei darabok születtek a nagy esemény emlékezetére.
A képi ábrázolásokról
itt találunk egy rövid leírást.
Áldozócsütörtök és
mennybemenetel a klasszikus zenében:
1. A
leghíresebb áldozócsütörtöki himnusz a
Ascendit Christus kezdetű
középkori, ismeretlen szerző által írt latin nyelvű ének, amelyet
számtalanszor feldolgoztak.
2. John
Forest angol zeneszerző (1365-1446) többszólamú reneszánsz kórusművének
van magyar népének változata is.
A
Krisztus a mennybe fölmene kezdetű
népének (SZVU 95) szövegét Sík Sándor fordította.
3. A
katolikus mise bevezető éneke a mennybemenetel ünnepén a
Viri galilei,
azaz Galileai férfiak, mit álltok itt az égre nézvén… kezdetű antifóna.
Ennek legismertebb feldolgozása Palestrina nevéhez fűződik.
Felhasznált
források:
1. Szöveg: Kézikönyvek és https://punkosdinfo.hu/
2. Képek: Wikipedia szabad felhasználású fotói
Vissza
Jézus
születése - a betlehemi történet
Ki ne gondolna vissza örömmel és
szeretettel a gyerekkori betlehemezésekre? Ma már alig élnek olyanok,
akik láthatták-hallgathatták a házhoz járó betlehemezőket. A
templomainkban azonban mind a mai napig fennmaradt a karácsonyi
pásztorjátékok szép szokása. Felnőttként is gyermeki örömmel nézem
ezeket a kedves, tiszta megemlékezéseket. Az egyszerű emberek számára
különösen kedves a történet, hiszen Jézust egyszerű emberek, pásztorok
köszöntötték először, és nem az előkelők.
A történet előadása mindig és mindenhol
más, de a Gyermek iránti szeretet, mint középpont, megmarad.
Jézus születésének
örömteli megéléséhez kívánunk hozzájárulni három kis
írásrészlet közlésével. Mindhárom Mária Valtorta: Az
evangélium, ahogyan nekem kinyilatkoztatott könyvéből
származik. (A könyv pápai jóváhagyással jelent meg.)
Az írás új ablakban,
itt nyílik meg.
Vissza
Jézus arca
a feltámadás pillanatában
(A manoppelloi kendő)
Sokan szeretnék tudni, milyen volt Jézus urunk emberi arca. Nem biztos,
hogy helyes ez a kívánság, de emberileg érthető. E sorok íróját
meglepte, hogy másképpen nézett ki, mint ahogy elképzelte, és
ezzel más is így lehet.
Vallástörténeti és hittani szempontból azonban nagyon is érdekes
kérdés, hogy létezik-e hiteles arckép Jézusról.
A képmással kapcsolatban azt is fel kell vetnünk, hogy a régi Jézus
arcábrázolások mire támaszkodtak. Az ikonok, festmények
nagyon
különbözőek, az arc rajzolatában azonban közös vonásokat
találunk. Ilyenek a hosszú, egyenes, csak csekély mértékben
kiálló orr, keskeny száj, gyenge vagy hiányzó orrnyereg és a csekély
mértékben ívelt szemöldök.
1990 óta a torinói lepelről több írás jelent meg magyarul. A lepel
alapján
készített Jézus portrék közismertek, ma nagyszámú hívő házában
megtalálható valamelyik változat. Ezeknek a többsége művészi alkotás,
annyi az eredeti belőlük, hogy a festő a leplen található képből
indult ki. Pontosabban annak negatívjából, mert furcsa módon a leplen
negatív kép van. Mi most a lepel egy részéről készített
fénykép
negatívját mutatjuk be. Ez eredeti.
Érdekes módon kevésbé ismert a Manoppelloban őrzött kendőn lévő
arclenyomat, pedig az pozitív kép, és - legalábbis ránézésre - sokkal
részletesebb.
Krisztus Király ünnepének tiszteletére tesszük közzé
Begyik Tibor OCDS
testvérünk
„A
manoppelloi csodás Krisztus arc” című
írását. Eredetileg tizenkét részben jelent meg a
https://szeretetlang.blog.hu-n.
A könnyebb olvashatóság és letölthetőség kedvéért egybe szerkesztettük,
és pdf formában közöljük a szerző engedélyével.
Vissza
JÉZUS
KITÁRT KARJA
Húsvétra készülve fedeztem fel a
hatalmas lengyelországi Krisztus Király szobrot. Próbáltam választ
kapni, miért nem talákoztam vele korábban. Kiderült, hogy csupa olyan
sajtótermék referált az eseményről, amiket nem szoktam olvasni.
Hogyan
kerül ez a szobor húsvét ünnepén ide? Úgy, hogy Jézus kitárt karja a
legerősebb kersztény szimbólumaink közé tartozik. Jézus a kereszten
kitárta a karját, hogy iszonyú szenvedése és halála árán
megváltson minket, és ezzel magához is ölel bennünket. A feszületet
nézve mindig megrendülök, a tárt karok pedig örömmel töltenek el:
gyere, várlak, jőjj hozzám! Persze, a tárt karok is mindig
emlékeztetnek a keresztáldozatra, ha nem a kereszten látjuk
is. De
hirdetik a megbocsátást is, és átérezhetjük a bűneinktől való
megszabadulás semmihez nem hasonlítható örömét.
Ezért aztán mindig
szerettem a kitárt karú, "szeretlek, várlak, jőjj!" érzést
sugalló
ábrázolásokat, legyen az szobor vagy kép.
Jézus hatalmas, 33 méter magas, 16,5 méteres mesterséges dombocskán
álló szobra Nyugat-Lengyelországban található. Ez a
szobor három méterrel magasabb, mint a Rio de Janeiro felett magasodó
Megváltó Krisztus szobor. Nem a vilgrekord szándéka miatt magasabb a
riói szobornál, a 33-as szám Jézus földi életének évszámát
szimbolizálja.
Amikor adatokat kerestem erről a magassága miatt
világrekorderré vált Krisztus szoborról, igencsak meglepődtem. A
magyarországi terjedelmes híradások mindegyike felháborodásának,
értetlenségének ad hangot a szoborral kapcsolatban, és mindenképpen meg
akarja győzni az olvasóit arról, hogy ez egy érthetetlen és
elfogadhattalan dolog, és a lengyelk is szégyellik, ahelyett, hogy
örülnének neki. Ebből annyi mindenképpen világos, hogy
jelentős
társadalmi erők lépnek föl aktívan a kereszténység mindenféle
megnyilvánulása ellen. Igaz, ennél kisebb méretű keresztény szimbólum
(pl.
egy fa kereszt) felállítása is gondot szokott okozni kis
hazánban. Ez a szobor pedig olyan nagy, hogy
Magyarországról
is "látszik."
A Świebodzin városában felállított szobor a
helybéli nyugdíjas plébános atya, Sylwester Zawadzki ötlete volt.
Eredetileg egy kisebb kerti szobrot akart készíttetni, de a bőséges
adományok következtében egyre nőtt a méret. A szobor kb. 400 millió
Ft-ba került, és a helyi hívők adták össze. Mirosław Kazimierz Patecki
lengyel szobrászművész tervei alapján épült. A műalkotás
ösztömege 440 tonna. Teljes
szélessége 24 m, a karjai 6-6 méteresek. Koronája aranyozott és kb. 3 m
magas. 2010. november 21-én
szentelték föl.
A szobor a város széln áll, és egy Tesco áruházra
tekint. A fanyalgók szerint ez groteszk, azonban nyilvánvalóan
jelzés értékű.
Az atya elmondása szerint a szobor
állítására Jézustól kapott indíttatást, ő csak a végrehajtó volt.
Sylwester atya már a kétezres évek elején szerette volna a várost
hivatalosan Jézus védelme alá helyezni, de az egyházi vezetés akkor nem
járult hozzá ehhez.
Figyelmre méltó, hogy Jézus fejét korona
ékesíti, és az arca jellegzetes lengyel arc. Ami nagyon
érdekes,
és nálunk alig ismert:
Jézust
2016-ban hivatalosan is Lengyelország királyává koronázták! Ez
a szobor tehát Lengyelország királyának a szobra is, nem "csak"
Krisztus
Királyé.
Jézus
lengyel királlyá koronázásának óhaja már régen felmerült.
Rozalia
Celakówna (1908-1943) lengyel apáca beszámolója szerint
Krisztus azt
mondta neki, hogy a lengyel üdvösség feltétele az ő királlyá
koronázása. A szobor felállítása a koronázás lelki előkészítéseként is
felfogható.
Megjegyezzük, hogy a Szűzanyát a lengyelek 350 éve nevezik a
királynőjüknek, és nyilvánosan a częstochowai Fekete Madonna
képében tisztelik.
|
|
A częstochowai
Fekete Madonna |
Jézus, Lengyelország
Királya |
Források:
https://www.youtube.com/watch?v=IyQoRUF030k&feature=emb_imp_woyt
- lengyel
drón film, nagyon
szép!
http://www.duchprawdy.com/intronizacja_rozalia_celakowna.htm
- weblap
Rozalia Celakownáról (lengyel nyelven)
https://www.youtube.com/watch?v=iJAWuiAVeRo
- angol
nyelvű slide show
http://www.figurachrystusakrola.pl/
-
a szobor hivatalos honlapja
https://sanktuariumswiebodzin.pl/
- Świebodzin
templomának honlapja (angol és német nyelven is elérhető)
Szerk.
Vissza